Nadawanie i produkcja telewizyjna

Telewizja Polsat jest jedną z dwóch wiodących prywatnych grup telewizyjnych w Polsce pod względem przychodów i udziału w rynku reklamy. Nasz główny kanał, POLSAT, jest jednym z czołowych kanałów pod względem oglądalności, podczas gdy udział w rynku nadawanych przez nas kanałów tematycznych systematycznie rośnie.

Portfolio kanałów Grupy Polsat składa się z 29 stacji, w tym 13 kanałów HD. Wśród nadawanych przez nas kanałów znajdują się kanały rozrywkowe, sportowe, informacyjne, muzyczne, lifestyle, filmowe oraz dla dzieci.

Posiadamy jedno z wiodących biur reklamy – Polsat Media Biuro Reklamy, za pośrednictwem którego prowadzimy sprzedaż czasu reklamowego.

OTOCZENIE RYNKOWE

Rynek stacji telewizyjnych w Polsce tworzą nadawcy publiczni i komercyjni nadający programy z dostępem ogólnopolskim i regionalnym. Znacząca część stacji jest dostępna płatnie poprzez sieci kablowe czy platformy satelitarne, natomiast 24 kanały dostępne są bezpłatnie za pośrednictwem cyfrowej telewizji naziemnej.

Bariera wejścia na rynek jest trudna do pokonania w krótkim czasie. Nadawcy, którzy chcą ubiegać się o koncesje, muszą spełnić wymogi licencyjne związane z regulowaną przez ustawę zawartością merytoryczną kanałów oraz ze strukturą własnościową spółek. Dodatkowo, przyszli nadawcy muszą liczyć się ze znaczącymi nakładami finansowymi koniecznymi do zapewnienia zaplecza technicznego, z zakupem odpowiedniej biblioteki programowej, zapewnieniem odpowiedniej dystrybucji programu i oczywiście zbudowaniem dobrego zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż czasu reklamowego.

Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce

W 2015 roku telewizja pozostawała dominującym medium reklamowym, mającym udział w całkowitych wydatkach na reklamę na poziomie 53%. Zdaniem ZenithOptimedia, udział ten pozostanie na zbliżonym poziomie w kolejnych latach. Znaczący wzrost udziału Internetu nie wpływa tutaj na pozycję reklamy telewizyjnej, z racji spadków wydatków w mediach drukowanych.

Struktura wydatków na reklamę w latach 2010-2017

Cechą charakterystyczną polskiego rynku reklamy jest wysoka konsumpcja telewizji. W 2015 roku średni czas oglądania telewizji w całej badanej populacji wyniósł 264 minuty i wzrósł o 4 minuty względem roku 2014 (wzrost w 2014 roku wersus 2013 to 13 minut). Tak wysoka konsumpcja telewizji pozwala zakładać, że rynek ten będzie nadal atrakcyjną platformą komunikacji dla reklamodawców. 

Główne stacje telewizyjne

Polski rynek telewizyjny jest zdominowany przez cztery największe stacje nadające naziemnie: TVP1, TVP2, TVN i POLSAT, które w 2015 roku uzyskały łącznie 41,7% udziałów w widowni w grupie komercyjnej. W roku 2015 w dalszym ciągu obserwowaliśmy wyraźny postęp fragmentaryzacji rynku telewizyjnego. Mniejsze stacje dostępne w multipleksach zyskiwały na znaczeniu, przede wszystkim kosztem wspomnianych czterech największych kanałów dostępnych wcześniej w analogowej telewizji naziemnej. 

W roku 2015 POLSAT, główny kanał Grupy, uzyskał 13,2% udziału w widowni w całej dobie, co było najwyższym wynikiem na rynku. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wyniósł ponad 99,8%. Kanały tematyczne Grupy miały 11,4% udziału w widowni. POLSAT, główna stacja Grupy, konkuruje z kanałami o zasięgu ogólnopolskim, TVN, TVP1, TVP2 oraz mniejszymi kanałami dostępnymi w naziemnej telewizji cyfrowej.

W 2015 roku, główny konkurent POLSATU, stacja TVN, miała 12,4% udziału w widowni w całej dobie. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wynosił ponad 99,9%. Kanały tematyczne Grupy TVN uzyskały w całym 2015 roku 9,7% udziału w widowni w całej dobie. W skład Grupy TVP wchodzi dwanaście stacji, w tym TVP1 i TVP2. Grupa ta jest jednym z głównych graczy na polskim rynku reklamy. W 2015 roku główne stacje Grupy TVP uzyskały 8,4% (TVP1) i 7,7% (TVP2) udziałów w widowni w całej dobie. Zasięg techniczny obu stacji wynosi 99,8% telewizyjnych gospodarstw domowych. Kanały tematyczne TVP zyskały 7,6% udziałów w widowni. 

Cyfrowa telewizja naziemna (DTT)

Dnia 23 lipca 2013 roku Polska zakończyła proces przechodzenia z analogowego nadawania programów telewizyjnych na cyfrowe nadawanie naziemne, w technologii Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T). Obecnie usługa naziemnej telewizji cyfrowej oferowana jest na trzech multipleksach bezpłatnych oraz jednym płatnym, skierowanym do odbioru telewizji w urządzeniach mobilnych. Oferta naziemnej telewizji cyfrowej obejmuje 24 kanały, a zasięg multipleksów sięga 98%.

Poza multipleksami ogólnopolskimi istnieje również możliwość nadawania programów poprzez multipleksy lokalne. Do tej pory uruchomione zostały trzy takie multipleksy.

OFERTA

Portfolio kanałów

Nasze portfolio kanałów składa się z 29 kanałów, w tym naszego głównego kanału POLSAT, dostępnego w jakości SD i HD, oraz 27 kanałów tematycznych konkurujących w różnych segmentach rynku (m.in. sport, kanały kobiece, męskie, informacyjne). Są to stacje dostępne w dystrybucji kablowo-satelitarnej oraz cztery kanały dostępne drogą naziemną, wchodzące w skład MUX-2.

Kanały bezpłatne

POLSAT/ POLSAT HD

POLSATPOLSAT, nasz główny kanał, był pierwszym komercyjnym kanałem w Polsce, który otrzymał ogólnopolską koncesję analogową i nadaje program przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. POLSAT jest numerem dwa wśród stacji w Polsce pod względem udziału w oglądalności. Na tym kanale nadajemy szeroką gamę filmów (znacząca ich część powstała w największych amerykańskich studiach filmowych), programy rozrywkowe, programy informacyjne i publicystyczne, seriale polskie i zagraniczne, jak również popularne wydarzenia sportowe. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/ satelita
zasięg techniczny(1): 99,8%
udział w widowni (SHR%): 13,2%
www: http://www.polsat.pl

Polsat Sport News

Polsat Sport NewsTo nasz kanał sportowy nadający wiadomości sportowe, jest to kanał FTA nadawany w technologii DTT (MUX-2).

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 93,8%
udział w widowni (SHR%): 0,4%
www: http://www.polsatsport.pl/Program-telewizyjny/index.html  

TV4/ TV4 HD

TV4To ogólnopolski kanał rozrywkowy, którego ofertę programową stanowią filmy fabularne, seriale, programy rozrywkowe oraz sport. Kanał dostępny w cyfrowej telewizji naziemnej (MUX-2).

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 99,8%
udział w widowni (SHR%): 3,7%
www: http://www.tv4.pl

TV6

TV6To ogólnopolski kanał rozrywkowy, emitujący znane formaty rozrywkowe w oryginalnych wersjach językowych, a także seriale, programy rozrywkowe i filmy fabularne znajdujące się w bibliotece Polsatu. Kanał dostępny w cyfrowej telewizji naziemnej (MUX-2).

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 93,2%
udział w widowni (SHR%): 1,5%
www: http://tv6.com.pl

 

Kanały płatne

Polsat Sport/ Polsat Sport HD

Polsat Sport HDTo kanał sportowy nadający relacje z najważniejszych wydarzeń sportowych w Polsce i na świecie, głównie są to transmisje na żywo (siatkówka, lekkoatletyka, piłka nożna, piłka ręczna, boks światowej klasy i turnieje MMA). Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 48,2%
udział w widowni (SHR%): 0,5%
www: http://www.polsatsport.pl

Polsat Sport Extra/ Polsat Sport Extra HD

Polsat Sport Extra HDTo kanał sportowy nadający transmisje z wydarzeń sportowych premium, wśród których znajdują się przede wszystkim największe międzynarodowe turnieje tenisowe takie jak Wimbledon, oraz rozgrywki Ligi Mistrzów w piłce ręcznej. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 35,1%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://www.polsatsport.pl/Program-telewizyjny/index.html  

Polsat Film/ Polsat Film HD

Polsat Film HDNadaje hity filmowe, odnoszące sukcesy kasowe, jak również produkcje kina niezależnego z biblioteki wiodących amerykańskich studiów filmowych. Polsat Film HD to wersja naszego kanału filmowego oferująca emisję w standardzie telewizji wysokiej rozdzielczości

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 59,8%
udział w widowni (SHR%): 0,7%
www: http://www.polsatfilm.pl

Polsat Café/ Polsat Café HD

Polsat CaféTo kanał dedykowany kobietom, który koncentruje się na stylu życia, modzie, plotkach oraz programach talk-show.



dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 54,1%
udział w widowni (SHR%): 0,4%
www: http://www.polsatcafe.pl

Polsat Play/ Polsat Play HD

Polsat PlayJest dedykowany mężczyznom i nadaje programy na temat gadżetów użytkowych, przemysłu motoryzacyjnego, wędkarstwa, oraz kultowe seriale.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 47,1%
udział w widowni (SHR%): 0,7%
www: http://www.polsatplay.pl

Polsat1

Polsat1Kanał adresowany do Polaków mieszkających za granicą. W Polsat 1 widzowie mogą zobaczyć atrakcyjne audycje wyselekcjonowane z bogatej biblioteki programowej Polsatu, TV4, Polsat Cafe oraz Polsat Play. Celem kanału jest dotarcie do jak najszerzej grupy Polaków w innych krajach, stąd jego uniwersalny charakter i audycje przeznaczone dla szerokiego grona widzów.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita

Polsat2/ Polsat2 HD

Polsat2Pokazuje głównie powtórki programów, które miały swoją premierę na naszych innych kanałach; kanał ten jest nadawany również dla polskich społeczności na całym świecie (głównie w USA).

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 54,0%
udział w widowni (SHR%): 1,4%
www: http://www.polsat2.com.pl

Polsat News/ Polsat News HD

Polsat News HDTo kanał informacyjny nadawany na żywo przez 24 godziny na dobę, koncentrujący się przede wszystkim na wiadomościach z Polski i najważniejszych wydarzeniach międzynarodowych. Polsat News HD to kanał nadający kontent kanału Polsat News w standardzie HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 55,6%
udział w widowni (SHR%): 0,8%
www: http://www.polsat.pl/Program_TV,2848/index.html#news

CI Polsat

CI PolsatTo kanał o tematyce kryminalnej, który zabiera widzów w podróż do świata zbrodni, otwierając przed nimi drzwi laboratoriów kryminalnych, policyjnych archiwów i sal sądowych.


dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 37,9%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://www.crimeinvestigation.pl

Polsat News 2

Polsat News 2

Kanał publicystyczno-informacyjny dla widzów, którzy chcą wiedzieć więcej. Widzowie znajdą w nim pogłębioną debatę o polityce, biznesie i światowej ekonomii, autorskie programy kulturalne, społeczne i o tematyce międzynarodowej.
dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 54,0%
 udział w widowni (SHR%): 0,1%

www: http://www.polsat.pl/Program_TV,2848/index.html#news

Polsat Jim Jam

Polsat Jim JamTo kanał dla dzieci opierający się głównie na programach Hit Entertainment. Stacja ta jest wspólnym przedsięwzięciem Telewizji Polsat i Chello Zone.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 43,3%
udział w widowni (SHR%): 0,2%
www: http://www.pl.jimjam.tv

Polsat Viasat Explore HD

Polsat Viasat ExploreTo kanał dedykowany mężczyznom, zwykłym-niezwykłym ludziom, którzy ciężko pracują i wspaniale się bawią, realizując niesamowite marzenia. Kanał działa we współpracy z Viasat Broadcasting.



dystrybucja sygnału: satelita
zasięg techniczny(1): 27,2%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://viasatexplore.pl

Polsat Viasat Nature

Polsat Viasat NatureJest kanałem o tematyce przyrodniczej skierowanym do całej rodziny. Towarzyszy badaczom przyrody, weterynarzom oraz celebrytom w ich podróży pogłębiającej wiedzę o niebezpiecznych drapieżnikach, domowych pupilkach oraz dzikich zwierzętach z całego świata. Kanał działa we współpracy z Viasat Broadcasting.

dystrybucja sygnału: satelita
zasięg techniczny(1): 26,3%
udział w widowni (SHR%): 0,03%
www: http://viasatnature.pl

Polsat Viasat History HD

Polsat Viasat HistoryTo kanał oferujący widzom wyprawę w przeszłość poprzez wysokiej jakości programy, które jednocześnie bawią i uczą; zawartość programową stanowią programy dotyczące wydarzeń historycznych, które wpłynęły na losy świata. Kanał działa we współpracy z Viasat Broadcasting.


dystrybucja sygnału: satelita
zasięg techniczny(1): 34,8%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://viasathistory.pl

Polsat Romans

Polsat RomansKanał został stworzony z myślą o kobietach i specjalnie dla nich. W jego ofercie programowej znajdują się zarówno filmy fabularne, jak i znane i lubiane seriale polskie i zagraniczne.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 45,0%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://www.polsat.pl/Program_TV,2848/index.html#romans

Disco Polo Music

Disco Polo MusicKanał poświęcony muzyce disco polo, dance i biesiadnej.



dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 44,9% 
udział w widowni (SHR%): 0,3% 
www: http://www.discopolomusic.pl

MUZO.TV

MUZO.TVKanał poświęcony muzyce pop/rock.




dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 38,6% 
udział w widowni (SHR%): 0,02% 
www: www.muzo.tv/

Źródło: NAM, grupa docelowa: wszyscy 16-49, cała doba, 2015
Nota: (1) NAM, odsetek telewizyjnych gospodarstw domowych, które mają możliwość odbioru danego kanału; średnia arytmetyczna zasięgów miesięcznych w roku zakończonym 31 grudnia 2015 roku.

Reklama i sponsoring

Telewizja Polsat oferuje sprzedaż spotów reklamowych oraz sponsoring programów reklamowych.

Sprzedaż czasu antenowego, w trakcie którego emitowane będą reklamy odbywa się w formie sprzedaży punktów GRP bądź w formie sprzedaży według cennika na dany miesiąc. Ceny GRP są ustalane przez zespół biura reklamy Polsat Media na każdy miesiąc dla poszczególnych kanałów lub grup kanałów. W przypadku umów na pakiety GRP, biuro reklamy gwarantuje cenę dostarczenia umówionej wielkości widowni.

Sprzedaż według cennika opiera się na cenniku reklamy, publikowanym każdego miesiąca przez zespół biura reklamy Polsat Media. Reklamodawcy wybierają bloki reklamowe kierując się oceną, które programy najlepiej korespondują z grupą docelową, do której chcą dotrzeć ze swoim przekazem reklamowym.

Sponsoring oparty jest na prezentacji plansz sponsorskich umieszczanych przy zwiastunach programu, przed i po sponsorowanym programie oraz, w przerwach reklamowych tych programów. Projekty te są sprzedawane przez cały rok i opierają się na poszczególnych planach tworzonych wspólnie z klientem. Ceny i rabaty są negocjowane indywidualnie z każdym klientem i dopasowane do każdej z kampanii sponsoringowych.

Za sprzedaż wszystkich form reklamy w kanałach Telewizji Polsat odpowiada należące do Grupy biuro reklamy Polsat Media.

Dowiedz się więcej: www.polsatmedia.pl

TECHNOLOGIA I INFRASTRUKTURA

Nadawanie programów telewizyjnych

Kanały telewizyjne nadajemy poprzez cyfrową telewizję naziemną, sieci kablowe oraz poprzez cyfrowe platformy satelitarne. Naziemne nadawanie analogowe zakończyło się 23 lipca 2013 roku.

POLSAT, nasz główny kanał oraz kanały Polsat Sport News, TV4 i TV6 są nadawane w ogólnopolskiej sieci cyfrowych nadajników naziemnych w ramach MUX-2 obsługiwanej przez Emitel Sp. z o.o. (podmiot niezależny). Z Emitelem mamy umowy na transmisję, dosył, multipleksowanie i monitorowanie tych czterech kanałów w sieci cyfrowej. Pozostałe kanały Telewizji Polsat nadawane są wyłącznie za pośrednictwem cyfrowych platform satelitarnych i telewizji kablowych.

Dla potrzeb nadawania naszych kanałów poprzez cyfrowe platformy satelitarne zawarliśmy umowy na korzystanie z transponderów satelitarnych Eutelsat S.A.

Technologia i infrastruktura

Telewizja Polsat jako wiodący nadawca komercyjny i twórca treści telewizyjnych wykorzystuje najnowsze technologie i bazuje na nowoczesnym sprzęcie. Głównym formatem obrazu jest standard High Definition 1080i50. Od 2013 roku produkcja i emisja opiera się na elektronicznym obiegu materiałów, co skutecznie przyśpiesza, upraszcza obróbkę oraz przekazywanie materiałów w porównaniu do taśm, dając dodatkowe możliwości eksploatacji materiałów (na VOD i urządzeniach mobilnych). 

Ostatnia aktualizacja 03.02.2017