Nadawanie i produkcja telewizyjna

Telewizja Polsat jest jedną z dwóch wiodących prywatnych grup telewizyjnych w Polsce pod względem przychodów i udziału w rynku reklamy. Nasz główny kanał, POLSAT, jest jednym z czołowych kanałów pod względem oglądalności, podczas gdy udział w rynku nadawanych przez nas kanałów tematycznych systematycznie rośnie.

Portfolio kanałów Grupy Polsat składa się z 14 stacji (z czego 14 w jakości HD). Wśród nadawanych przez nas kanałów znajdują się kanały rozrywkowe, sportowe, informacyjne, muzyczne, lifestyle, filmowe oraz dla dzieci.

Posiadamy jedno z wiodących biur reklamy – Polsat Media Biuro Reklamy, za pośrednictwem którego prowadzimy sprzedaż czasu reklamowego.

OTOCZENIE RYNKOWE

Rynek stacji telewizyjnych w Polsce tworzą nadawcy publiczni i komercyjni nadający programy z dostępem ogólnopolskim i regionalnym. Znacząca część stacji jest dostępna płatnie poprzez sieci kablowe czy platformy satelitarne, natomiast 27 kanałów dostępnych jest bezpłatnie za pośrednictwem cyfrowej telewizji naziemnej.

Bariera wejścia na rynek jest trudna do pokonania w krótkim czasie. Nadawcy, którzy chcą ubiegać się o koncesje, muszą spełnić wymogi licencyjne związane z regulowaną przez ustawę zawartością merytoryczną kanałów oraz ze strukturą własnościową spółek. Dodatkowo, przyszli nadawcy muszą liczyć się ze znaczącymi nakładami finansowymi koniecznymi do zapewnienia zaplecza technicznego, z zakupem odpowiedniej biblioteki programowej, zapewnieniem odpowiedniej dystrybucji programu i oczywiście zbudowaniem dobrego zespołu odpowiedzialnego za sprzedaż czasu reklamowego.

Rynek reklamy telewizyjnej w Polsce

W 2016 roku telewizja pozostawała dominującym medium reklamowym, mającym udział w całkowitych wydatkach na reklamę na poziomie 52%. Zdaniem Zenith udział ten pozostanie na zbliżonym poziomie w kolejnych latach, z niewielką tendencją spadkową. Znaczący wzrost udziału Internetu nie wpływa istotnie na pozycję reklamy telewizyjnej z racji spadków wydatków w mediach drukowanych.

Struktura wydatków na reklamę w latach 2011-2018

Cechą charakterystyczną polskiego rynku reklamy jest wysoka konsumpcja telewizji. W 2016 roku średni czas oglądania telewizji w całej badanej populacji utrzymał się na bardzo wysokim poziomie, szacowanym na 262 minuty dziennie. Tak wysoka konsumpcja telewizji pozwala zakładać, że rynek ten będzie nadal atrakcyjną platformą komunikacji dla reklamodawców. 

Główne stacje telewizyjne

Polski rynek telewizyjny pozostaje zdominowany przez cztery największe stacje nadające naziemnie: TVP1, TVP2, TVN i POLSAT, które w 2016 roku uzyskały łącznie 41,1% udziałów w widowni w grupie komercyjnej. W roku 2016 w dalszym ciągu obserwowaliśmy wyraźny postęp fragmentaryzacji rynku telewizyjnego. Mniejsze stacje dostępne w multipleksach zyskiwały na znaczeniu, przede wszystkim kosztem wspomnianych czterech największych kanałów dostępnych wcześniej w analogowej telewizji naziemnej.

W roku 2016 POLSAT, główny kanał Grupy, uzyskał 13,23% udziału w widowni w całej dobie, co było najwyższym wynikiem na rynku. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wyniósł ponad 99,9%. Kanały tematyczne Grupy Polsat miały 11,6% udziału w widowni.

W 2016 roku, główny konkurent POLSATU, stacja TVN, miała 12,75% udziału w widowni w całej dobie. Średnioroczny zasięg techniczny stacji wynosił ponad 99,9%. W skład Grupy TVP wchodzi dwanaście stacji, w tym TVP1 i TVP2. Grupa ta jest jednym z głównych graczy na polskim rynku reklamy. W 2016 roku główne stacje Grupy TVP uzyskały 7,4% (TVP1) i 7,2% (TVP2) udziałów w widowni w całej dobie. Zasięg techniczny obu stacji wynosi 99,9% telewizyjnych gospodarstw domowych. Kanały tematyczne TVP zyskały 7,6% udziałów w widowni. 

Cyfrowa telewizja naziemna (DTT)

Dnia 23 lipca 2013 roku Polska zakończyła proces przechodzenia z analogowego nadawania programów telewizyjnych na cyfrowe nadawanie naziemne, w technologii Digital Video Broadcasting-Terrestrial (DVB-T). Obecnie usługa telewizji cyfrowej oferowana jest w Polsce na czterech multipleksach bezpłatnych oraz jednym płatnym, skierowanym do odbioru telewizji w urządzeniach mobilnych. Szacuje się, że docelowo na polskim rynku może funkcjonować sześć multipleksów. Oferta naziemnej telewizji cyfrowej obejmuje 27 kanałów, a zasięg multipleksów sięga 99%.

Poza multipleksami ogólnopolskimi istnieje również możliwość nadawania programów poprzez multipleksy lokalne. W chwili obecnej działa pięć takich multipleksów. 

OFERTA

Portfolio kanałów

Nasze portfolio składa się z 24 kanałów (w tym 14 w jakości HD), obejmujących nasz główny kanał POLSAT, dostępny w jakości SD i HD oraz 23 kanałów tematycznych konkurujących w różnych segmentach rynku (m.in. sport, kanały kobiece, męskie, informacyjne). Są to stacje dostępne w dystrybucji kablowo-satelitarnej oraz cztery kanały dostępne drogą naziemną, wchodzące w skład MUX-2.

Kanały bezpłatne

POLSAT

POLSAT

POLSAT, nasz główny kanał, jest pierwszym kanałem w kategoriach udziałów w widowni w grupie komercyjnej, mieszczącej się w przedziale wiekowym 16-49 lat, osiągając w całym 2016 roku udział 13,23%. Stacja emituje program codziennie, przez całą dobę. Kanał znajduje się w ofercie cyfrowej telewizji naziemnej na drugim multipleksie (MUX-2). Poza dystrybucją sygnału naziemnego, POLSAT jest dostępny w jakości SD i HD w większości sieci kablowych oraz na platformach satelitarnych. Stacja oferuje bardzo szeroką gamę filmów fabularnych, seriali, tak polskich jak i zagranicznych, a także realizowane na podstawie umów licencyjnych, programy typu talent show. Na antenie istotne miejsce zajmuje również oferta sportowa. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/ satelita
zasięg techniczny(1): 99,9%
udział w widowni (SHR%): 13,2%
www: http://www.polsat.pl

Super Polsat 

Super PolsatKanał oferuje programy rozrywkowe, informacyjne, filmy, seriale oraz sport na żywo. Kanał dostępny w cyfrowej telewizji naziemnej (MUX-2).

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/satelita
www: http://www.polsat.pl/program-tv/#super-polsat

TV4

TV4Oferta programowa stacji to filmy, seriale, inteligentna rozrywka. Kanał dostępny w cyfrowej telewizji naziemnej (MUX-2). Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 99,8%
udział w widowni (SHR%): 3,7%
www: http://www.tv4.pl

TV6

TV6Oferuje seriale fabularne, również animowane, telenowele, reality show, teleturnieje. Kanał dostępny w cyfrowej telewizji naziemnej (MUX-2).

dystrybucja sygnału: naziemna/kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 94,6%
udział w widowni (SHR%): 1,7%
www: http://tv6.com.pl

 

Kanały płatne

Polsat Sport

Polsat Sport HDPierwszy kanał sportowy w ofercie Grupy. Oferuje relacje sportowe, jak również audycje tematyczne. Najważniejsze dla stacji dyscypliny to: siatkówka (Mistrzostwa Świata, Liga Światowa, World Grand Prix, Plus Liga, Orlen Liga), lekkoatletyka (np. Diamond League), piłka nożna, eliminacje do Euro 2016, piłka ręczna, boks, zawody KSW i MMA. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.


dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 48,2%
udział w widowni (SHR%): 0,4%
www: http://www.polsatsport.pl

Polsat Sport Extra

Polsat Sport Extra HDPrezentuje ciekawe wydarzenia sportowe, relacje z najważniejszych turniejów tenisowych (np. Wimbledon) czy Liga Mistrzów piłki ręcznej. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 35,9%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://www.polsatsport.pl/Program-telewizyjny/index.html  

Polsat Sport Fight 

Polsat Sport Fight HDKanał poświęcony w całości sportom walki. Transmituje m.in. gale boksu zawodowego HBO, TOP Rank, Showtime, Matchroom czy mieszane sztuki walki spod szyldu KSW, MMA Attack, oraz relacje Polsat Boxing Night. Kanał nadawany jest w standardzie HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 10,2%
www: http://www.polsat.pl/program-tv/#sport_fight 

Polsat Sport News 

Polsat Sport Extra HDNa ramówkę stacji składają się aktualności sportowe, a także relacje z wydarzeń sportowych oraz formaty publicystyczne. W 2016 roku drugi kanał sportowy w grupie mężczyzn 16-44. Do 1 stycznia 2017 r. nadawany w technologii DTT, od 2 stycznia 2017 r. dostępny wyłącznie w sieciach kablowo-satelitarnych w standardzie HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 94,8%
udział w widowni (SHR%): 0,4%
www: http://www.polsatsport.pl/Program-telewizyjny/index.html  

Polsat Film

Polsat Film HDSzeroka oferta filmów. Światowe hity, filmy z czołówki box-office ale także produkcje kina niezależnego. Oferta oparta w znacznym stopniu na produkcjach wytwórni Sony Pictures Television International oraz 20th Century Fox TV. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 51,4%
udział w widowni (SHR%): 0,8%
www: http://www.polsatfilm.pl

Polsat Café 

Polsat CaféOferta programów lifestylowych, o modzie, urodzie i stylu życia, kulinariach. W ofercie znajdują się produkcje własne, a także zagraniczne edycje różnych formatów. Kanał nadawany jest w standardzie HD.



dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 55,1%
udział w widowni (SHR%): 0,4%
www: http://www.polsatcafe.pl

Polsat Play 

Polsat PlayProgramy poświęcone różnorodnym męskim hobby, np. wędkarstwo, motoryzacja, seriale dokumentalne, poradnikowe, lifestyle, prezentacje modnych gadżetów. Kanał nadawany jest w standardzie HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 49,0%
udział w widowni (SHR%): 0,7%
www: http://www.polsatplay.pl

Polsat1

Polsat1Najnowsze polskie seriale Polsatu, hitowe produkcje, wyselekcjonowane z biblioteki programowej Polsatu, TV4, Polsat Cafe i Polsat Play.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita

Polsat2

Polsat2 HDPowtórki programów, które miały premierę na innych kanałach Grupy. Kanał nadawany jest w standardzie HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 63,1%
udział w widowni (SHR%): 0,8%
www: http://www.polsat2.com.pl

Polsat News

Polsat News HD24-godzinny kanał informacyjny, w znacznej części realizowany na żywo, poświęcony wydarzeniom w Polsce i na świecie. Polsat News HD to kanał nadający kontent kanału Polsat News w standardzie HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 55,8%
udział w widowni (SHR%): 0,8%
www: http://www.polsat.pl/Program_TV,2848/index.html#news

Polsat Doku 

Polsat Doku HDKanał dokumentalny oferujący programy historyczne i naukowe, adresowany do widzów zainteresowanych problemami współczesnego świata, podróżami i przyrodą. Kanał nadawany jest w standardzie HD.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
www: http://www.polsat.pl/program-tv/#polsat-doku

CI Polsat

CI PolsatProgramy kryminalne, oparte na faktach. Dokumenty prezentujące pracę policji, detektywów, czy laboratoriów kryminalistycznych.


dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 39,3%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://www.crimeinvestigation.pl

Polsat News 2

Polsat News 2

Najświeższe informacje i komentarze do istotnych wydarzeń na rynku.
dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 56,0%
 udział w widowni (SHR%): 0,1%

www: http://www.polsat.pl/Program_TV,2848/index.html#news

Polsat Jim Jam

Polsat Jim JamOferta dziecięcych programów rozrywkowych. Stacja ta jest wspólnym przedsięwzięciem Telewizji Polsat i Chello Zone.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 44,5%
udział w widowni (SHR%): 0,2%
www: http://www.pl.jimjam.tv

Polsat Viasat Explore

Polsat Viasat ExploreTo kanał dedykowany mężczyznom, zwykłym-niezwykłym ludziom, którzy ciężko pracują i wspaniale się bawią, realizując niesamowite marzenia. Kanał działa we współpracy z Viasat Broadcasting. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.



dystrybucja sygnału: satelita
zasięg techniczny(1): 39,0%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://viasatexplore.pl

Polsat Viasat Nature

Polsat Viasat NatureOferuje programy przyrodnicze dla całej rodziny. Kanał działa we współpracy z Viasat Broadcasting.

dystrybucja sygnału: satelita
zasięg techniczny(1): 36,5%
udział w widowni (SHR%): 0,03%
www: http://viasatnature.pl

Polsat Viasat History

Polsat Viasat HistoryOferuje różnorodne programy związane z historią różnych okresów. Kanał działa we współpracy z Viasat Broadcasting. Kanał nadawany jest w standardzie SD i HD.


dystrybucja sygnału: satelita
zasięg techniczny(1): 43,6%
udział w widowni (SHR%): 0,1%
www: http://viasathistory.pl

Polsat Romans

Polsat RomansKanał przygotowany z myślą o kobietach, emituje filmy fabularne i seriale, zarówno polskie jak i zagraniczne.

dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 46,4%
udział w widowni (SHR%): 0,2%
www: http://www.polsat.pl/Program_TV,2848/index.html#romans

Disco Polo Music

Disco Polo MusicKanał prezentuje muzykę disco polo, dance oraz muzykę biesiadną.



dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 46,2% 
udział w widowni (SHR%): 0,3% 
www: http://www.discopolomusic.pl

MUZO.TV

MUZO.TVKanał o tematyce rozrywkowej, poświęcony muzyce pop i rock.




dystrybucja sygnału: kabel/satelita
zasięg techniczny(1): 40,8% 
udział w widowni (SHR%): 0,03% 
www: www.muzo.tv/

Źródło: NAM, grupa docelowa: wszyscy 16-49, cała doba, 2016
Nota: (1) NAM, odsetek telewizyjnych gospodarstw domowych, które mają możliwość odbioru danego kanału; średnia arytmetyczna zasięgów miesięcznych w roku zakończonym 31 grudnia 2015 roku.

Reklama i sponsoring

Telewizja Polsat oferuje sprzedaż spotów reklamowych oraz sponsoring programów reklamowych.

Sprzedaż czasu antenowego, w trakcie którego emitowane będą reklamy odbywa się w formie sprzedaży punktów GRP bądź w formie sprzedaży według cennika na dany miesiąc. Ceny GRP są ustalane przez zespół biura reklamy Polsat Media na każdy miesiąc dla poszczególnych kanałów lub grup kanałów. W przypadku umów na pakiety GRP, biuro reklamy gwarantuje cenę dostarczenia umówionej wielkości widowni.

Sprzedaż według cennika opiera się na cenniku reklamy, publikowanym każdego miesiąca przez zespół biura reklamy Polsat Media. Reklamodawcy wybierają bloki reklamowe kierując się oceną, które programy najlepiej korespondują z grupą docelową, do której chcą dotrzeć ze swoim przekazem reklamowym.

Sponsoring oparty jest na prezentacji plansz sponsorskich umieszczanych przy zwiastunach programu, przed i po sponsorowanym programie oraz, w przerwach reklamowych tych programów. Projekty te są sprzedawane przez cały rok i opierają się na poszczególnych planach tworzonych wspólnie z klientem. Ceny i rabaty są negocjowane indywidualnie z każdym klientem i dopasowane do każdej z kampanii sponsoringowych.

Za sprzedaż wszystkich form reklamy w kanałach Telewizji Polsat odpowiada należące do Grupy biuro reklamy Polsat Media.

Dowiedz się więcej: www.polsatmedia.pl

TECHNOLOGIA I INFRASTRUKTURA

Nadawanie programów telewizyjnych

Kanały telewizyjne nadajemy poprzez cyfrową telewizję naziemną, sieci kablowe oraz poprzez cyfrowe platformy satelitarne. Naziemne nadawanie analogowe zakończyło się 23 lipca 2013 roku.

POLSAT, nasz główny kanał oraz kanały Super Polsat, TV4 i TV6 są nadawane w ogólnopolskiej sieci cyfrowych nadajników naziemnych w ramach MUX-2 obsługiwanej przez Emitel Sp. z o.o. (podmiot niezależny). Z Emitelem mamy umowy na transmisję, dosył, multipleksowanie i monitorowanie tych czterech kanałów w sieci cyfrowej. Pozostałe kanały Telewizji Polsat nadawane są wyłącznie za pośrednictwem cyfrowych platform satelitarnych i telewizji kablowych.

Dla potrzeb nadawania naszych kanałów poprzez cyfrowe platformy satelitarne zawarliśmy umowy na korzystanie z transponderów satelitarnych Eutelsat S.A.

Technologia i infrastruktura

Telewizja Polsat jako wiodący nadawca komercyjny i twórca treści telewizyjnych wykorzystuje najnowsze technologie i bazuje na nowoczesnym sprzęcie. Głównym formatem obrazu jest standard High Definition 1080i50. Od 2013 roku produkcja i emisja opiera się na elektronicznym obiegu materiałów, co skutecznie przyśpiesza i upraszcza obróbkę oraz przekazywanie materiałów w porównaniu do taśm, dając dodatkowe możliwości eksploatacji materiałów, np. na VOD i urządzeniach mobilnych. 

Ostatnia aktualizacja 24.03.2017